Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy ochrony małoletnich w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Armii Krajowej w Milanówku Podstawy prawne Standardów Ochrony Małoletnich

➢ Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)

➢ Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) 

➢ Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)

➢ Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).

➢ Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)

➢ Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).

➢ Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).

➢ Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.). 

➢ Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24

➢ Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. Z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

➢ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.).

➢ Art. 221 oraz art. 221 a Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510). ➢ Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 152). 

Wstęp

  1. Pracownikiem szkoły jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
  2. Małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia. 
  3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentowania dziecka, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy (rodzic/prawny opiekun). 
  4. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste dziecka, w szczególności narażające je na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające jego godność, nietykalność cielesną, wolność, powodujące szkody na jego zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne. 

I. Ochrona danych osobowych 

Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Zasady ochrony danych osobowych dziecka i wizerunku określają szkolne procedury RODO.

II. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

 Szkoła dokłada wszelkich starań, aby osoby przez nią zatrudnione posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz podzielały wartości związane z szacunkiem wobec nich i przestrzegania ich praw a także kierowały się w swoim postępowaniu dobrem dziecka.

  1. Dyrektor Szkoły przed zatrudnieniem nauczyciela oraz innych pracowników Szkoły, których zakres obowiązków wiąże się z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, profilaktyczną opieką zdrowotną, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, lub przed dopuszczeniem innej osoby do działalności związanej z kontaktami z dziećmi /z wykonywaniem ww. czynności dotyczących małoletnich (także osoby pracujące na podstawie umów cywilnoprawnych, praktykanci, wolontariusze), sprawdza czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Szkoła potrzebuje następujących danych kandydata: imię i nazwisko, data urodzenia, PESEL, nazwisko rodowe, imię ojca, imię matki. Wydruk z Rejestru jest przechowywany w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza, praktykanta czy osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
  2. Przed zatrudnieniem kandydat lub inna osoba, o której mowa w punkcie 1, jest obowiązany dostarczyć informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. 
  3. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas przedkłada również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów. 
  4. Przed zatrudnieniem kandydat lub inna osoba, o której mowa w punkcie 1, jest obowiązany złożyć, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie lub państwach, w których Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Armii Krajowej w Milanówku Standardy ochrony małoletnich 3 zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Polska i państwo obywatelstwa (załącznik nr 1) oraz dołączyć informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów. 
  5. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas osoba kandydująca jest obowiązana złożyć, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie (załącznik nr 2) wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. 
  6. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. 
  7. Informacje i oświadczenia, o którym mowa w punktach 2-5, są przechowywane w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z kontaktem z małoletnimi (wolontariusza, praktykanta, osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną). 
  8. Zatrudniani pracownicy oraz wolontariusze, praktykanci i osoby zatrudnione w oparciu o umowy cywilnoprawne, przed rozpoczęciem pracy lub dopuszczeniem do kontaktu z dziećmi, są zobowiązani do zapoznania się ze Standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w Szkole. Potwierdzenie zapoznania się z tym dokumentem oraz oświadczenie o zobowiązaniu się do przestrzegania jego postanowień składane jest w formie pisemnej (załącznik nr 3) i umieszczone w aktach osobowych lub dołączane do dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z kontaktem z małoletnimi.

III. Zasady bezpiecznych relacji pracownik szkoły - małoletni

  1. Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra ucznia i w jego interesie.
  2. Pracownik szkoły w kontakcie z uczniami powinien: a) zachowywać cierpliwość i odnosić się do ucznia z szacunkiem, b) nie zawstydzać ucznia, nie lekceważyć, nie upokarzać i nie obrażać, c) okazywać zrozumienie dla trudności, indywidualnych potrzeb i problemów ucznia.
  3. Pracownik szkoły zobowiązany jest do równego traktowania uczniów, niezależnie od ich płci, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.
  4. Pracownik szkoły zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądu. Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Armii Krajowej w Milanówku Standardy ochrony małoletnich
  5. Pracownikowi szkoły nie wolno w obecności uczniów niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać komentarzy z podtekstem seksualnym na temat ciała, wyglądu czy ubioru.
  6. Pracownik szkoły nie wdaje się w prywatne rozmowy małoletnich w mediach społecznościowych, nie zamieszcza komentarzy i nie udostępnia zdjęć.
  7. Pracownikowi szkoły bezwzględnie zabrania się (pod groźbą postępowania dyscyplinarnego) nawiązywania relacji romantycznych, seksualnych, ani innych o niewłaściwym charakterze (w tym udostępnianie małoletnim nieodpowiednich treści, substancji psychoaktywnych). 
  8. Pracownikowi szkoły nie wolno stosować jakichkolwiek form przemocy fizycznej lub psychicznej.
  9. Pracownik szkoły nie może utrwalać wizerunków uczniów w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili na to zgody.
  10. Decyzje dotyczące ucznia powinny uwzględniać jego indywidualne potrzeby, ale również brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych uczniów.
  11. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z uczniami obowiązują wszystkich, w tym praktykantów i wolontariuszy.

IV. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

  1. W przypadku podejrzenia przez pracownika szkoły, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej (załącznik nr 4) i przekazania uzyskanej informacji wychowawcy, pedagogowi, psychologowi lub dyrektorowi szkoły.
  2. Pedagog wzywa rodziców/opiekunów prawnych dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
  3. Pedagog w przypadku potwierdzenia podejrzenia sporządza kartę interwencji (załącznik nr 5), na podstawie, której opracowuje plan pomocy dziecku.
  4. Plan pomocy dziecku zawiera wskazania dotyczące: a. podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki; b. wsparcia, jakie szkoła zaoferuje dziecku; c. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
  5. W przypadkach rażącego krzywdzenia dziecka (dotyczącego wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor szkoły powołuje zespół interwencyjny, w skład, którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca klasy, dyrektor szkoły, inni członkowie personelu mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako zespół interwencyjny).
  6. Zespół interwencyjny sporządza kartę interwencji (załącznik nr 5), na podstawie, której zostaje opracowany plan pomocy dziecku.
  7. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga szkolnego rodzicom/opiekunom prawnym z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  8. Pedagog informuje rodziców/opiekunów prawnych o obowiązku szkoły zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja, sąd rodzinny, Centrum Usług Społecznych lub przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego).
  9. Po poinformowaniu rodziców/opiekunów prawnych przez pedagoga, dyrektor szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, Centrum Usług Społecznych lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
  10. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzednim.
  11. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie prawni dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa rodziców/opiekunów prawnych dziecka Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Armii Krajowej w Milanówku Standardy ochrony małoletnich na spotkanie wyjaśniające. Ze spotkania sporządza się protokół.
  12. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie prawni dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym poinformować opiekunów dziecka.
  13. Pracownicy szkoły posiadający informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

V. Zasady bezpiecznych relacji uczeń – uczeń

  1. Obowiązkiem ucznia jest przestrzeganie zasad i norm zachowania, określonych w statucie szkoły.
  2. Zabronione jest stosowanie z jakiegokolwiek powodu przemocy słownej, fizycznej i psychicznej, jak również przemocy seksualnej i cyberprzemocy.
  3. Uczeń, jeżeli jest świadkiem stosowania przez innego ucznia/uczniów jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np.: pomaga ofierze, chroni ją, szuka pomocy u osoby dorosłej.
  4. Uczeń wyraża własne poglądy w sposób wolny od agresji, jest życzliwy dla innych uczniów i pracowników, nie stosuje wulgaryzmów, wypowiada się w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi, w szczególności nie kpi, nie szydzi ze słabości innych uczniów, nie wyśmiewa ich, nie krytykuje.
  5. Uczeń dokłada starań, aby wszelkie sytuacje konfliktowe rozwiązać bez agresji, na drodze wzajemnego porozumienia. Szkoła oferuje uczniom pomoc w rozwiązywaniu konfliktów poprzez działania mediacyjne. Mediacje prowadzą nauczyciele, wykorzystując różne metody zmierzające do polubownego rozwiązania sporu.
  6. Jeśli uczeń stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w szkole pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.

VI. Procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia ucznia przez innego ucznia

  1. W sytuacji uzyskania przez pracownika szkoły informacji o krzywdzeniu dziecka przez innego małoletniego, bądź w przypadku podejrzewania, że dziecko jest krzywdzone, zobowiązany jest on do zapewnienia uczniowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby krzywdzącej.
  2. Pracownik zawiadamia pedagoga szkolnego lub psychologa i w jego obecności przeprowadza się rozmowę wyjaśniającą z osobą poszkodowaną oraz uczniem/uczniami podejrzanymi o krzywdzenie. Pracownik zawiadamia wychowawcę, pedagoga szkolnego lub psychologa i w obecności jednego z nich przeprowadza się rozmowy z uczniem pokrzywdzonym i uczniem podejrzanym o krzywdzenie. Podczas interwencji unikamy konfrontacji ofiary i sprawcy przemocy.
  3. W sytuacji, gdy sprawca przemocy lub obie zwaśnione strony, wykazują zachowania agresywne np. biją się, należy niezwłocznie: a. odseparować agresora/agresorów od innych uczniów, b. powiadomić pedagoga szkolnego, c. w razie konieczności także pogotowie pod nr 112 lub 999, d. zawiadomić straż miejską lub policję pod nr 112 lub 997.
  4. Pedagog szkolny informuje o sytuacji rodziców/opiekunów ucznia, którego podejrzewają o krzywdzenie oraz rodziców ucznia poszkodowanego.
  5. Gdy rodzice wykazują brak zainteresowania nagannymi relacjami uczeń - uczeń, pedagog sporządza notatkę służbową, przedstawia ją dyrektorowi i przechowuje w dokumentacji ucznia.
  6. W przypadku braku poprawy zachowania ucznia podejrzewanego o krzywdzenie, a rodzice/ opiekunowie prawni nie podejmują współpracy ze szkołą, dyrektor powiadamia sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny sprawcy krzywdzenia.

VII. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

  1. Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia dostęp do Internetu personelowi w czasie zajęć i poza nimi, jak również uczniom podczas zajęć.
  2. Rozwiązania organizacyjne bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa umożliwiając zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.
  3. Sieć internetowa jest zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i w miarę potrzeb aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
  4. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem nauczyciela, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Nauczyciel czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas zajęć.
  5. W miarę możliwości nauczyciele przeprowadzają z uczniami zajęcia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.

VIII. Procedura monitorowania standardów ochrony małoletnich

  1. Dyrektor szkoły wyznacza panią Agnieszkę Podlewską jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów ochrony nieletnich.
  2. Standardy podlegają monitorowaniu i modyfikowaniu podczas bieżącej pracy (wg potrzeb szkoły) oraz obowiązkowej weryfikacji co 2 lata.
  3. Ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów (załącznik nr 6) jest przeprowadzana wśród pracowników szkoły.
  4. Następnie dokonuje się analizy ankiet i na tej podstawie sporządza sprawozdanie z monitoringu.
  5. Sprawozdanie przekazywane jest dyrektorowi szkoły, który wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom szkoły.

Przepisy końcowe

  1. Standardy ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie Standardów następuje poprzez zamieszczenie na stronie internetowej szkoły, wysłanie tekstu do pracowników drogą elektroniczną (np. poprzez pocztę służbową, Vulcan lub Teams), wywieszenie formy papierowej w pokoju nauczycielskim i gabinecie pedagoga.
  3. Standardy w formie skróconej przedstawia uczniom wychowawca podczas zajęć z wychowawcą. 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 19 sierpnia 2024 21:28
Dokument wprowadzony do BIP przez: Monika Żelechowska
Ilość wyświetleń: 48
25 listopada 2024 11:18 (Monika Żelechowska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
25 listopada 2024 11:17 (Monika Żelechowska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
25 listopada 2024 11:16 (Monika Żelechowska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)